Franchising
Uit Amerika komt ook de nieuwe organisatievorm: 'franchising'. De GAMMA-bouwmarkten zijn eigendom van zelfstandige ondernemers, die zelf een locatie huren of kopen en zelf voor het pand en personeel zorgen. Franchisegever Intergamma zorgt voor de inrichting van de bouwmarkt, stelt het assortiment samen en doet de inkoop. Ook is Intergamma verantwoordelijk voor de publiciteit.
Groei
In de jaren 70 groeit de doe-het-zelfmarkt in Nederland enorm. De ene na de andere GAMMA-bouwmarkt wordt geopend. Succesfactoren zijn een goed vestigingsbeleid, sterke PR en centrale inkoop van producten tegen lage prijzen. Eind jaren 70 zet GAMMA de eerste stappen op de Belgische markt. In 1980 zijn er in Nederland en België in totaal 45 GAMMA-bouwmarkten.
Overname
Als de markt in de jaren 80 stagneert, besluit Intergamma dat er verschillende soorten winkels moeten komen. Het neemt LANSER, een kleine keten van doe-het-zelf-zaken over en richt BOUWMAAT op: een bouwmaterialenhandel voor de kleine aannemer. De organisatie krijgt een divisiestructuur. De verschillende divisies hebben een grote mate van zelfstandigheid. In 1990 zijn er in Nederland 93 GAMMA-bouwmarkten, 5 BOUWMAAT-bedrijven en 8 LANSER-winkels. Er zijn ook nog 23 GAMMA-bouwmarkten in België.
Begin jaren 90 besluit Intergamma haar activiteiten te beperken tot dat waar ze het beste in is: de grootschalige doe-het-zelf. LANSER wordt verkocht en BOUWMAAT wordt verzelfstandigd. In 1991 neemt Intergamma Karwei Holland Nationaal bv over, ook een keten van bouwmarkten op basis van franchising. De organisatie wordt ingericht volgens het formulemodel, waarbij de commerciële formules GAMMA Nederland, KARWEI en GAMMA België ieder voor de eigen inkoop, publiciteit en verkoopbegeleiding zorgen. Gezamenlijk maken ze gebruik van een aantal centrale afdelingen zoals administratie, automatisering en personeelszaken. Marktontwikkelingen en veranderende inzichten leiden echter al snel tot centralisatie van alle functies.